Print

Hotel Koldingfjord A/S
Fjordvej 154
6000 Kolding
Tlf.: 75 51 00 00
E-mail: hotel@koldingfjord.dk


Tilfredshed er ikke det samme som engagement

Hvert år ved denne tid bliver den store ‘Best Place to Work’ undersøgelse offentliggjort - især i USA er det noget, der trækker de store overskrifter i medierne hver gang.

 

Det, jeg ikke kan lade være med at undre mig over, er, at i samme øjeblik denne diskussion starter, er der nogle der begynder at stille spørgsmål ved om det så også kan betale sig det her med medarbejdertilfredshed.

 

I min verden er det lidt uforståeligt - altså hvor mange business school eksamner skal man have for at forstå, at der nødvendigvis må være en sammenhæng mellem medarbejderengagement og virksomhedens resultater - man skulle tro, at selv en femårige ville kunne se den sammenhæng.

 

Men for nu at ramme en pæl igennem tvivlen en gang for alle, så har et amerikanske børsanalysefirma Russel Index lavet en analyse af aktiekursudviklingen på de 100 bedste amerikanske firmaer og sammenlignet den med S&P indekset, og der er ikke noget at rafle om - de bedste arbejdspladser giver et væsentligt højere afkast.

 

Hvor opstår tvivlen så? - jeg tror, det hænger sammen med, at man forveksler medarbejdertilfredshed med medarbejderbegejstring. Der er masser af firmaer, som gør en masse for at pleje medarbejdertilfredsheden, og så kan de ikke forstå, at det ikke giver udslag på bundlinjen.

 

Medarbejdertilfredshed som sådan er ikke det, der batter – det, der gør forskellen, er medarbejderbegejstring - engagement. Der er en verden til forskel fra at ‘møde op på sit job’ og det at være engageret i sit arbejde. Jeg kender desværre masser af servicemedarbejdere, som bliver i jobbet fordi de ‘har det godt’, men som ikke i mine øjne er specielt engageret. De møder bare op og gør det, der bliver bedt om.

 

Medarbejdertilfredshed drives i høj grad af praktiske ting så som arbejdstid, fysiske rammer, personalegoder osv. Det er fint nok, men det rækker kun et stykke hen ad vejen, det er om jeg så må sige adgangsbetingelserne, hvis man overhovedet vil være i det her ‘game’.

 

Begejstring, derimod hænger sammen med det job, vi får lov til at udføre. Giver det mening? Går jeg hjem fra jobbet og tænker ”det var godt jeg var der i dag - jeg gjorde en forskel” - eller tænker jeg, at det gør ikke den store forskel om jeg er der eller ej.

 

Så hvordan får jeg svar på de spørgsmål? Ja, det kan jeg kun vide, hvis jeg har et forhold til min nærmeste chef/supervisor, som er af en sådan karakter, at jeg aldrig er tvivl om, at jeg gør en forskel.  Nåee, tænker du, det er det der med, at vi skal huske at rose. - Ja det er det også, men jeg kan jo ikke rose dig for noget, som ikke er noget, der er udover det sædvanlige. Så det gælder jo om at få nogle opgaver som er udfordrende, som kræver noget af mig, som gør det muligt for mig at bruge det, jeg kan…

 

Engagement opstår, når vi skal løse opgaver, der ligger en lille bitte smule over vores kompetenceniveau. Ikke for meget, så bliver vi frustreret, og ikke for lidt, så keder vi os.

 

Så den fantastiske arbejdsplads opstår der, hvor der er ledere, der kan sætte barren lige præcis i det hul, der betyder, at vi skal strække os lidt for at komme over hver dag - og det kan man se på bundlinjen.

 

Mike Hohnen

 

 

 

 

 

 

 

 


Udskrevet fra: http://www.koldingfjord.dk/konference/ro-fordybelse-og-refleksion/mikes-corner/marts/ Udskrevet d. 29. august 2014 - kl. 12:06